Träning, ångest o diabetes

25.04.2018 08:45

Kroppen reagerar på olika saker, men det känns likadant. Blodsockerkänning, ångest och träning. Hur ska man veta vad som händer? 

När jag får lågt blodsocker, eller när ångesten gör sig påmind, men även vid träning får jag likandan känsla i kroppen. Pulsen går upp, jag börjar svetttas och "går igång" mentalt... handsvett och lite tunnelseende. Eller hur?

Detta kan bli jobbigt om jag inte vet exakt vad som är på gång. Hur mår jag? behöver jag äta? vila? eller ska jag fortsätta träningen? 

Det har hänt att jag klivit av träningscykeln för att det är inte värt det, svettningarna beror antagligen inte på själva träningen. Måste kolla blodsockret, men det är ångesten. Låter detta rörigt? Är det fler som känner igen sig?  

Jag såg på dokumentären om Avicii, hans PT förklarade detta. Kroppen reagerar likadant, kroppen kan inte göra skillnad på fysik träning och när en panikattack är på väg. Och vi som lever  med diabetes har ytterligare en parameter; blodsockersvängningar.