Men du ser ju så frisk ut!

06.04.2018 19:35

- Vad är det där du har på armen?

- Det är min insulinpump.

- Va, har du diabetes? Du som ser så frisk och sund ut. 

- Ja, så är det. Och jag mår bra. 

 

Sen följde en långt samtal om hur länge, hur det kom sig, hur märkte du det, varför och mer sånt... och att det måste ju forskas mycket på diabetes. - Nej inte tillräckligt om du frågar mig. 

Diabetesfonden delade 2017 ut ut 25 miljoner kronor i forskningsbidrag, Barndiabetesfonden 9 miljoner kronor. Om man nu ska jämföra så fick 8 forskare på Göteborgs Universitet drygt 22 miljoner i bidrag från cancerfonden under samma år.  clinsci.gu.se/Forskning+och+personal/forskning/erhallna+bidrag/cancerfondens-nya-anslag-november-2017

En favorit är ändå: - Jag har hört att det finns alternativa behandlingar. För att slippa sprutorna. Svar: - Nej, jag behöver insulin. Jag behöver tillföra det som min bukspottskörtel inte kan producera. Och jag behöver äta kolhydrater, för att min kropp och framförallt hjärna ska fungera optimalt. Jag behöver inte så mycket, det är sant. Men jag behöver lite. 

Jag är en aktiv person som vill leva - inte bara överleva. 

 

Och jag mår bra!

Mvh Annika