Älska träning - för din skull!

26.02.2018 09:11

Det är tur att jag älskar att röra på mig, för tänk om det hade varit tåkigt att ge sig ut på promenad, eller dansa i köket. Ärligt talat, kan det vara tråkigt?? 

Ja, i alla fall.... kom till saken. Jo, jag mår så mycket bättre när jag rör mig. Jag behöver motion, träning eller att i alla fall promenera. Min kropp vill röra sig. Och det är tur! Mitt blodsocker blir stabilare och mitt psyke likaså. 

Men med tanke på allt pussel med insulin och druvsocker, innan, under och efter träning/rörelse så borde man tröttna. Därför är det en sån tur att jag älskar det, träning alltså! :) 

Jag sa det till min man för nån vecka sen, när jag skulle hoppa i och simma... och bs visar 4,5 och pil snett neråt. Det är tur att jag verkligen gillar träning, annars hade jag aldrig tränat. Aldrig!

Så, jag förstår alla de med diabetes som skiter i det - alla ursäkter - Det går inte, jag blir alltid låg! - Jag blir så hög efteråt! - Jag orkar inte! 

Jag förstår, men ändå inte... det går, och det blir bättre efter ett tag. Men visst, insulinet måste justeras på sikt, förändringen blir att kroppen behöver mindre insulin över hela dygnet, insulinkänsligheten ökar. Men jag orkar mer, blir gladare, klarar av blodsockersvängningarna bättre. Bara jag fyller på med mat också. 

Mer träning = mer mat

Om jag vill äta tårta på ett kalas - Då tränar jag en stund  innan - då slipper jag blodsockertoppen. 

Men, det kräver jobb. En del svett och tårar blir det. Och, börja långsamt. Styrketräna lite hemma, en kvart kanske. Styrketräning förbränner socker i ett helt dygn. :-)

 

Vill du ha tips? Hör av dig! 

Kämpa på och stort Lycka till!